sobota, 1 października 2011

I przejdą deszcze...


28 września byliśmy na balecie Krzysztofa Pastora "I przejdą deszcze...". Reżyser i choreograf tego baletu, jak sam mówi, był inspirowany wierszem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego o tym samym tytule, a także muzyką wielkiego polskiego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego (niedawno umarł). Z przyjacielem zostaliśmy zaproszeni przez Grzegorza, który jest basistą w orkiestrze Teatru Wielkiego Opery i Baletu. Poniżej zamieszczam linki z tego baletu. Coś pięknego! W ogóle ja przyszedłem na ten spektakl całkowicie nieprzygotowany. Całkowicie. Jeszcze przed spektaklem rozmawiałem z bileterkami. A tu gaśnie światło i zostałem powalony muzyką Góreckiego "Beatus vir" w wykonaniu orkiestry i chóru. Coś mnie złapało za gardło i nie mogłem nic powiedzieć. Jakie to było piękne, i ta czystość, klarowność, każdy dźwięk mogłem usłyszeć jakby ogarniający mnie całego. Co za akustyka! Wspaniałe! Jak wspomniałem muzyka tego początku to "Beatus vir" Góreckiego w zamieszczonym linku chyba jest to fragment w 10:14 minucie (ten reportaż nie jest po kolei). A do tego jeszcze balet. Na przykład ta wspaniała scena w 11:07 minucie, gdzie zderza się przeszłość (te podświetlone "posągi" z tyłu, chciałoby się powiedzieć z czasów Faraona) z żywiołowym tańcem młodzieży: teraźniejszością). I wspaniała, nie, po prostu rewelacyjna! oprawa światłem, gra pustką i ciemnością (wszak scena Teatru Wielkiego jest większa niż plac Zamkowy). I wojna i ogień, i tancerka na naszych oczach zostaje spalona w ogniu (chciałoby się powiedzieć - i wariatka jeszcze tańczy..), i deszcz... jak mówi Pastor - wg Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - powinien być oczyszczający:

I przejdą deszcze, zetną deszcze,

Jak kosy ciche i bolesne,

I cień pokryje, cień omyje.

A tak kochając, walcząc prosząc,

Stanę u źródeł - studni ciemnych,

W groźnym milczeniu ręce wznosząc,

Jak pies pod pustym biczem głosu.


Deszcz jest jak litość - wszystko zetrze:

I krew z bojowisk, i człowieka,

I skamieniałe z trwóg powietrze...

Oto garść epizodów ze spektaklu i komentarzy Pastora i innych ludzi (ale ta 10:14 minuta i 11:07 pierwszego linku, coś pięknego)

http://www.youtube.com/watch?v=_OZPBGeNCe8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ooUq0S0SVR8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4ztDGe3YrNU&NR=1

Balet ten będzie wystawiany jeszcze 14 października

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz